Akumulator - jak kupić mądrze
Zwiń
X
-
Tak zgadza się gdzieś to tez miałem na uczelni. Tylko mnie przeraża to ze jakieś amerykański podają dziwaczne bo niby 700 amper a rozrusznik ciągnie w momencie kręcenia około 200A. Skąd niby wiec te problemy? Ano z oszustw tych no i troszkę przegięcie tego spadku napięcia przy takim obciążeniu. Skoro rozrusznik wiadomo ze nie będzie dostawał 12V a już problem jest z odpalaniem jak spada poniżej 10V. Takie 7.5V to gruba przesada nie uważasz? W DINie jest okolo400 amper aw EN 700.
-
-
. Prawdziwe amper to nie w normie EN a DIN tej niemieckiej. Kantuja wymyslajac różne te normy a ludzie lykaja to
SAE (standard amerykański – powszechnie stosowany w Wielkiej Brytanii)
Jest to test rozruchu według wymagań SAE (Zrzeszenie Inżynierów Samochodowych). Test określa, że akumulator w temperaturze -18°C będzie dostarczać przez 30 sekund prąd równy prądowi rozruchowemu przy zimnym silniku, przy napięciu powyżej 7,2 V (3,6 V dla akumulatorów 6 V).
Zależność między wartością CCA wg SAE i DIN (zależy oczywiście także od konstrukcji akumulatora) opisana jest w przybliżeniu poniższym równaniem:
SAE = (DIN x 1,5) + 40
Wydajność akumulatora spada szybko wraz ze spadkiem temperatury, więc test ten jest dobrym sprawdzianem zdolności rozruchowych akumulatora, ponieważ z 10-sekundowym napięciem wg systemu EN i koniecznością wytrzymania 10 sekund przy napięciu 7,2 V daje dobry obraz wydajności prądowej akumulatora.
DIN (standard niemiecki przy -18°C)
Podobnie jak wg SAE test wykonywany jest w temperaturze -18°C. Całkowicie naładowany akumulator jest rozładowywany do napięcia 6 V przy znamionowym prądzie probierczym. Napięcie musi wynosić minimum 9 V po 30 sekundach, a czas do osiągnięcia napięcia 6 V musi wynosić przynajmniej 150 sekund.
Zależność między wartością CCA wg DIN i SAE (zależy oczywiście także od konstrukcji akumulatora) opisana jest w przybliżeniu poniższym równaniem:- DIN = (SAE – 40) x 0,66 Od momentu wprowadzenia nowoczesnych silników z wtryskiem paliwa wymagających szybkiego rozruchu test ten stracił uznanie wśród producentów pojazdów samochodowych. Chociaż określa on wyraźnie zależność między ilością materiałów zastosowanych w akumulatorze i jego parametrami, to jednak nie daje jasnej informacji o zdolnościach rozruchowych akumulatora.
IEC (Międzynarodowa Komisja Elektrotechniczna)
Podobnie jak wg SAE i DIN test wykonywany jest w temperaturze -18°C. Napięcie akumulatora po rozładowywaniu go prądem probierczym przez 60 sekund musi wynosić co najmniej 8,4 V. Typowo:
IEC = DIN/0,85
W ostatnich latach, na rynku europejskim, test ten wychodzi z użycia.
EN (Norma europejska EN50342.1 2006, poprzednio EN 60095-1)
Test wykonywany jest również w temperaturze -18°C. Wymagania EN podzielone są jednak na dwa poziomy EN1 i EN2. EN1 – Akumulator musi zapewnić napięcie 7,5 V po 10 sekundach, następnie po 10 sekundach przerwy akumulator jest dalej rozładowywany prądem o wartości 0,6 x prąd początkowy i musi wytrzymać na tym etapie 73 sekundy, co daje całkowity czas rozładowania 90 sekund (przy założeniu, że początkowy etap rozładowania równy jest 16,7 sekundy (10s/0,6). EN2 – podobnie jak w EN1, z tym, że drugi etap rozładowania do 6,0 V akumulator musi wytrzymać przez 133 sekundy, co daje całkowity czas rozładowywania 150 sekund. Stosunek prądów rozładowania w obu metodach zależy znacznie od konstrukcji akumulatora i producenta. Z badań porównawczych przeprowadzonych w laboratorium Yuasa na akumulatorach konkurencji wynika, że stosunek między EN1 i EN2 wynosi: EN2 = 0,85% do 0,92% EN1. W wyniku powyższego, aby uniknąć niejasności testujemy nasze akumulatory głównie według standardu SAE.
Zostaw komentarz:
-
-
Ogulnie pisałem. 720 amper to nie ampery takie zmierzone miernikiem elektrycznym. Prawdziwe amper to nie w normie EN a DIN tej niemieckiej. Kantuja wymyslajac różne te normy a ludzie lykaja to. Masz standardowy akurat jaki powinien być dla tego silnika. Ja w golfowe 4 asz mam akurat 95Ah. Wcześniej ktoś wpakował tam zamiast seryjnego 74Ah akurat 82Ah. W turnieju tez zamiast seryjnego 60Ah zapodalem 74Ah bo większy i tak tam nie wejdzie.
Zostaw komentarz:
-
-
ale o czym ty do mnie mówisz ? ja to wszystko wiem napisałem tylko co ja mam
Zostaw komentarz:
-
-
Tyle ze te 720a to po pierwsze nie ampery takie z miernika elektrycznego to po drugie sprawność aku spada wraz z wiekiem jego i temperaturą otoczenia. Aku nie może być dobrany tak na styk. Musi mieć zapas i na rozładowanie np radiem itp.
Zostaw komentarz:
-
-
Chyba są różne szkoły dobierania akumulatora do auta.
Wchodzę sobie na stronę polskiego producenta akumulatorów i do swojego auta widzę co najmniej 6 modeli. Wszystkie w zasadzie mają podobne wymiary - różnią się tylko 15mm wysokości i tak:
1. seria black - 72Ah i 700A
2. seria black - 78Ah i 720A
3. seria silver - 75Ah i 750A
4. seria silver - 85Ah(!!!) i 800A
5. seria gold - 77Ah i 800A
6. seria gold - 82Ah i 850A (!!!)
W tej chwili w aucie jest od nowości 61Ah i 330A (czyli około 530A EN) i dawał sobie radę w dużych mrozach. Czy rzeczywiście potrzebny jest aku z największym prądem rozruchowym?
Zostaw komentarz:
-
-
dzięki wszystkim za pomoc a w szczególności podziękowania dla pedrosa, bo dzięki jego cierpliwej pomocy zdecydowalem się na AGM od ZAPa i Optimate 6.
Liczę, że ten zestaw mnie nie zawiedzie
Zostaw komentarz:
-
-
Tak ale tir ma 40 ton a nie wszędzie jest dozwolone więcej jak 12 T. Na osiedle mieszkaniowe nie wejdziesz nawet samym ciągnikiem od tira.
Chodzi oto ze Silver ma służyć krótko ale intensywnie za to blue raczej umiarkowanie i długo.
Zostaw komentarz:
-
-
wesol, latam codziennie 2x40km. Bywaja dni ze jest odpalone navi na postoju na wył silniku. Różnie bywa, zapytanie konkretne, blue lepsze od silver?
Ps. Tirem 15 kumpli przyjechało do mnie na wesele :P
Zostaw komentarz:
-
-
Nie rozumiesz ze są produkty do różnych zastosowań. Dlatego są auta takie jak cabrio van limuzyny itd. Tirem do ślubu nie pojedziesz i do kościoła w niedziele mimo że będzie wart tyle co 5 dobrych osobowej co nie. Jak pisalem- w elektrycy i elektronice lubuje się od lat dziecięcych. Ojciec budował, lutowal wzmacniacze itp. Sam dzisiaj robiłem ładowarkę szybka do telefonu bo kupne to do luftu są.
Są akumulatory do aut które stoją dwa dni i potem jada gdzieś i są akurat gdzie auto jest odpalania 30 razy dziennie lub czasami stoi z wlaczonymi światłami czy używane są odbiorniki jak radio cb.
Zostaw komentarz:
-
-
Sebastian_M26, czyli że co? Silver tylko dla reklamy? A tak to ku.pa? Blue lepszy?
Zostaw komentarz:
-
-
Zamieszczone przez vesatischcę kupić mały AGM, co sądzicie o firmie Yuasa?
Zostaw komentarz:
-
-
Zamieszczone przez Sebastian_M26Bo to najdelikatniejsze dziadostwo wyprodukowane aby spełnić parametry w procesorowych testerach akumulatorów tj. silver, s5, futura...
Czasami jednak oszuści robią wielką obudowę i mało płyt stąd korki mają kolejną zaletę można obadać grubość płyt i ich wysokość.
Nowoczesne super hiper akumulatory są fajne jak nie doprowadz się ich do nadmiernego deficytu prądu. (Statystycznie każdemu raz to się zdarza szczególnie tym którzy twierdzą że im się to nie zdarzyło nigdy :diabelski_usmiech )
Ale z drugiej strony po co płacić za kwasowy jak można mieć tanio AGM.
Zostaw komentarz:
-
-
Bo to najdelikatniejsze dziadostwo wyprodukowane aby spełnić parametry w procesorowych testerach akumulatorów tj. silver, s5, futura...
Zostaw komentarz:
-
-
Zamieszczone przez wesolvarta blue
Zostaw komentarz:
-
-
zy możecie mi zasugerować jakieś dobre ładowarki do tego AGM? Często przewija się CTEK MXS 5.0 i Optimate 6
OPTI zdecydowanie lepiej podchodzi do tematu. CTEK to dobre minimum.
Jak są pytania mogę pomoc w wyborze :diabelski_usmiech
Zostaw komentarz:
-
-
Ja chyba jednak zostałbym przy bosch s4 albo varta blue. W pojemności nie mniejszej jak 60Ah.
Zostaw komentarz:
-
-
Zap agm po ładowaniu w trybie 14,4 jest w pełni naładowany, co świadczy, że po przełączeniu w tryb agm 14,7V następuje szybkie wyłączenie i szkodliwe gazowanie. Jeśli w instrukcji aku jest podane nie przekraczać 14,4V to nie ładuje się w trybie 14,7V. Tryb 14,4V mają wszystkie microprocesorowe ładowarki. Jeśli czujesz potrzebę wydania 400 zł na prostownik kup optimate6. Zap agm kupowałem ~320, czyli bardzo opłacalny zakup.
Zostaw komentarz:
-
-
Koledzy, do godziny 17:00 muszę zdecydować się co wybieram, bo inaczej nie dojedzie mi aku na jutro, a to już jest dla mnie mus. Potrzebuje teraz sugestii, czy przy obciążeniu takim jak wskazałem 13.6V-13.8V z obciążeniem na jałowym spokojnie mogę pakować AGM?
Rozważam w tej chwili dwie opcje 70Ah ZAP Expedition AGM oraz 72Ah Bosch S4. Zap jest droższy dokładnie 100PLN.
W przypadku ZAPa, konieczny jest zakup dodatkowego prostownika, aczkolwiek jestem skłonny wydać nawet kilka stów na dobry sprzęt, tylko przerzuciłem temat o prostownikach i wiele się z niego nie dowiedziałem. Zależy mi na tym by doładowywanie akumulatora odbywało się bez wyciągania akumulatora, bo nie chcę co chwilę tracić nastaw, nie chcę, żeby co chwilę ECU uczył się wszystkiego od nowa.
Czy możecie mi zasugerować jakieś dobre ładowarki do tego AGM? Często przewija się CTEK MXS 5.0 i Optimate 6.
Jestem kompletnym laikiem w zakresie obsługi AKU, więc potrzebuje czegoś co podłącze i po prostu podładuje, bez zastanawiania się nad tym, czy muszę latać do aku i sprawdzać czy się naładował czy nie.
Krótkie dystanse będą mi męczyć aku, więc ten raz w miesiącu chciałbym zapodać dodatkowy prąd z ładowarki. Zimą również, więc dobrze by było, żeby urządzenie mogło pracować w ewentualnych niższych temperaturach.
Patrzę na CTEK to ładowanie AGM ma wykazane na poziome 14.7V a ZAP wskazuje by ładować 14.4V, w jaki sposób w takim razie ładować taki akumulator?
Jeśli uda mi się do 17 rozwiać wszelkie wątpliwości związane z zakupem i dalszą konserwacją (podładowywaniem) AGM to pewnie on u mnie wyląduje. Jeśli w dalszym ciągu nie będę miał odpowiedniej wiedzy jak się z tym sprzętem obchodzić i jak go traktować, to wezmę kwasiaka, a jak umrze to się będę zastanawiał dalej, dlatego zależy mi na czasie i będę wdzięczny za wszelkie sugestie i pomoc w tym zakresie.
Zostaw komentarz:
-
-
Mam 2 unit różnią się 0,2V niestety nie starcza na kalibracje w fabryce jeśli w Polskim sklepie ma być 30zl.
Zostaw komentarz:
-
-
No miernik nie jest wystrzałowy. Uni-T - ale budżetowa wersja. Na luzie przy załączonych klasycznych odbiornikach ładowanie jest bliskie 13.8, więc podczas jazdy kiedy obroty wskoczą na wyższe to ładowanie powinno być lepsze, ale nie mam tego jak sprawdzić.
Te 13.8v, które mi wykazało to jakoś przyzwoicie jest? Niektórzy tu pisali, że na jałowych mają 14.4v, więc różnica jest spora.
Zostaw komentarz:
-
-
Różne są agmy, w instrukcji zap max napięcie to 14,4V. Alternator jest ustawiany przez sterownik w zakresie 13,6-14,9 a w czasie max przyspieszania odłączany. Na luzie alternator nie ma pełnej mocy.
Mam nadzieję że nie jest to miernik za ~30zl
Zostaw komentarz:
-
-
Sebastian_M26, miałem wsparcie osoby trzeciej, ale miernik specjalnie kupiłem, więc można pokombinować.
Co do tego co napisałem wyżej o upływie to muszę odszczekać. Po około godzinie, miernik ustawiony na 10A, pokazuje wartość 0,02-0,03 czyli z racji na niedokładność pomiarową wskazuje między 20-30mA. Czyli prądu jednak chyba nic nie spija, po prostu po otrzymaniu zasilania coś "startowało" a kiedy się uśpiło to upływ prądu już jest marginalny.
Teraz jedynie problemem jest ładowanie 13,6-13,8v pod obciążeniem, chyba nie da rady dobrze ładować AGM, przy których ponoć potrzeba napięcia 14,7v?
Zostaw komentarz:
-
Zostaw komentarz: